Conversations wordt gebruikt bij het creëren van vraaggestuurde gesprekken op het intranet. Denk hierbij aan veelgestelde vragen (FAQ's), self-service-scenario's en formulieren. Deze veelgestelde vragen en formulieren kunnen worden gekoppeld aan artikelen.
Dit artikel bestaat uit de volgende secties:
- Conversations - hoe en wat?
- Conversation aanmaken - algemeen
- Conversation aanmaken - geavanceerde instellingen
- Conversation mogelijkheden
- Formulieren
- Conversation - extra
- Prullenbak
Conversations - hoe en wat?
In onderstaande hoe en wat gaan op een interactieve manier samen een vraaggestuurd gesprek ontwerpen in Conversations.
Conversation aanmaken - algemeen
- 'Alle conversations' is de standaard startpagina voor Conversations
- Klik op om een conversation toe te voegen.
- De tekstverwerker opent.
- Vul de gevraagde informatie in rechts op het scherm onder de informatiebol :
- Titel - naam van de conversation.
- Interne informatie - informatie voor collega's in het overzicht van conversations.
- Tags -
- Applicaties - n.v.t.
- Gekoppelde onderwerpen - aan welke onderwerpen de conversation gekoppeld moet worden.
- Gekoppelde artikelen - aan welke artikelen de conversation gekoppeld moet worden.
Conversation aanmaken - geavanceerde instellingen
Een conversation heeft meer instellingsmogelijkheden dan je hebt bij het aanmaken van een nieuwsbericht.
Interne informatie
Interne informatie wordt gebruikt als notitie dat bij het artikel hoort. De interne informatie wordt nergens anders getoond dan in het CMS. Je kunt de interne informatie oproepen door op het gepubliceerde artikel te klikken in het CMS. Aan de rechterkant van het scherm worden de eigenschappen zichtbaar. De interne informatie licht oranje op.
Gekoppeld onderwerp
Link onderwerp geeft aan onder welk onderwerp het artikel wordt toegevoegd. Staat het artikel nu niet onder het juiste onderwerp? Pas het onderwerp dan hier aan naar het juiste onderwerp. Dit kunnen zowel hoofdonderwerpen als sub onderwerpen zijn.
Gekoppelde Artikelen
Onder gekoppelde Artikelen koppel je conversation aan een artikel. Voor meer informatie, zie ook: Knowledge - Onderwerpen en artikelen (Topics)
Conversation mogelijkheden
Bij het aanmaken van een conversation zijn er meerdere opties, namelijk:
- Vraag
- Tekst
- Multiplechoicevraag
- Formulier
Type | Beschrijving |
Vraag | Het begin van een conversation is bijna altijd een vraag. Een gebruiker heeft een vraag waar hij antwoord op zoekt. |
Tekst | Tekst gebruik je bij bijvoorbeeld vraag en antwoord zoals reguliere veelgestelde vragen is opgebouwd. De gebruikers vinden hier, na het zoeken van de juiste vraag, het antwoord op die vraag. |
Multiple- choicevraag |
Als er niet direct antwoord op de vraag gegeven kan worden, omdat er meerdere opties mogelijk zijn, kan er gekozen worden voor een multiplechoicevraag. Zodra je kiest voor een multiplechoicevraag begin je met het bouwen van een beslisboom. De hoeveelheid antwoorden van de multiplechoicevraag bepalen de hoeveelheid takken van de beslisboom. Om antwoord te kunnen geven op de vraag 'waar kan ik documenten printen' moet eerst worden uitgevraagd waar deze persoon zich bevind. Let op: Na het uitvragen van de locatie van de gebruiker voeg je, indien er geen andere multiplechoice mogelijkheden zijn, een tekstblok in met het antwoord die je de gebruiker wilt geven |
Formulier |
Zie onderstaande beschrijving |
Doorverwijzen |
Niet van toepassing. Niet gebruiken. Deze onderdelen zijn in ontwikkeling. |
Embed |
Niet van toepassing. Niet gebruiken. Deze onderdelen zijn in ontwikkeling. |
Voorwaarden |
Niet van toepassing. Niet gebruiken. Deze onderdelen zijn in ontwikkeling. |
Formulieren
Een formulier wordt gebruikt als er gegevens van gebruikers opgehaald moeten worden. Denk aan een contactformulier. Een formulier kan worden opgebouwd door eerst een formulierblok toe te voegen aan de conversation. Zodra deze is toegevoegd verschijnt er aan de rechterkant informatie over het formulier. Door middel van 'veld toevoegen' is er de mogelijkheid om meerdere opties toe te voegen aan het formulier.
Tekstveld
Een tekstveld is bedoeld om gebruikers een tekst te laten invullen. De hoeveelheid en welke tekst kan worden bepaald door de verschillende opties van een tekstveld van formulieren. De typen getal, e-mail en telefoon bevatten validaties. Zo moet e-mail een '@' bevatten en moet een telefoonnummer 10 cijfers lang zijn.
Datum kiezer
Met de datum kiezer kan een gebruiker een datum aangeven. Een datum kan een enkele of terugkerende datum zijn (enkel of reeks).
Selectiecontrole
De selectiecontrole wordt gebruikt.
Conversation - extra
Vanuit het overzicht alle conversations heb je nog een aantal extra mogelijkheden:
- Wijzigen: bewerk de conversation (zie conversation aanmaken)
- Exporteren: exporteer je Conversation naar een .json bestand
-
Toon resultaten: de input, dus de reacties die zijn gegeven op de conversation van individuele gebruikers, kun je hier raadplegen
- Algemene informatie: begintijd en eindtijd (hoe lang heeft gebruiker interactie gehad)
- Gebruikersinvoer: welke keuzes heeft de gebruiker gemaakt (alleen bij vraagbomen)
- Let op: wegens AVG-redenen kun je nooit de daadwerkelijke gebruiker (persoon) traceren
- Dupliceren: maak een kopie van de conversation
- Permissies instellen: zie Users - Rollen en rechten
- Depubliceren: conversation niet meer zichtbaar voor eindgebruikers, wel bewerkbaar vanuit Knowledge
- Verwijderen: conversation niet meer zichtbaar voor eindgebruiker, niet bewerkbaar vanuit Knowledge (zie prullenbak)
Prullenbak
Via het menu aan de linkerkant navigeer je naar de prullenbak. Verwijderde conversations worden hier getoond. Je kunt ze permanent verwijderen of terugzetten.