Benieuwd hoe je nieuwe medewerkers kennis laat maken met de organisatie én met het social intranet portaal? Integreer onder andere e-learnings via Storylane, YouTube en Microsoft Stream. In deze onboarding e-learning leggen we dit uit.
Transcriptie e-learning
Onboarding: Voor nieuwe medewerkers om wegwijs te worden in de organisatie en (het gebruik van) Embrace Social
Welkom bij Embrace! Bij de eerste keer inloggen krijgt een nieuwe gebruiker een introductie: wie ben je? Wat ga je doen? Op basis van deze informatie bepalen we onder andere automatisch welke groepen in het intranet relevant zijn. Nieuwe medewerkers kunnen snel hun profiel aanvullen. Dit helpt met vindbaarheid en om het platform meer persoonlijk te maken.
Embrace voldoet aan WCAG 2.1 en heeft digitale toegankelijkheid hoog in het vaandel. Daarom is dit ook onderdeel van de onboarding. Hoe beter het profiel is gevuld, hoe beter Embrace suggesties doet voor relevante groepen. Als beheerder kun je gebruikers ook automatisch alvast verplicht lid maken van belangrijke groepen.
Na de introductie heb je toegang tot het Help Center. Hier zijn e-learnings, digitale rondleidingen en andere belangrijke hulpmiddelen voor (nieuwe) medewerkers te vinden. Je herkent het helpcentrum aan het (?) icoon.
Welkom in het Help Center! Hier kun je zelf bronnen toevoegen om (nieuwe) medewerkers op weg te helpen:
- Storylane: Dit zijn digitale rondleidingen, zoals je die nu ook bekijkt, maar dan op je eigen platform. We kunnen deze samen met jullie op maat maken voor jullie omgeving! Deze e-learnings spelen direct af in je social intranet.
- YouTube, Vimeo en Microsoft Stream: Embed eenvoudig videomaterialen. Deze kunnen over je organisatie gaan (onboarding) of vakinhoudelijk zijn (help).
- Hyperlinks naar andere relevante hulpmiddelen
Is er een nieuw relevant stuk content voor je medewerkers? Aan het icoon zie je hoeveel ongelezen bronnen je nog hebt. Zo is iedereen altijd op de hoogte.
Standaard zijn er verschillende bronnen beschikbaar voor redacteuren en beheerders van Social van jullie organisatie. Denk aan digitale rondleidingen/e-learnings zoals deze, links naar onze support-omgeving en toegang tot de gebruikersgroep. Zo heb je het antwoord op je vraag vóór je deze aan ons hoeft te stellen!
Elke pagina heeft unieke en relevante bronnen beschikbaar, direct af te spelen in Social:
- Knowledge (CMS)
- Portals (Portalen-bouwer en thema-editor)
- Management (Omgevingsbeheer)
Op naar het volgende onderwerp: widgets! Voeg slimme onboarding widgets toe aan de persoonlijke startpagina van een nieuwe medewerker!
Geef een nieuwe medewerker een aantal taken, bijvoorbeeld:
- Vul je profiel aan
- Lees dit protocol en document
- Stel jezelf voor op de tijdlijn
- Etc... (Dit verschilt natuurlijk per organisatie!)
Alle taken voltooid? Super! Deze onboarding widget verdwijnt nu van de persoonlijke startpagina. Laten we meer onboarding widgets ontdekken. Stimuleer mensen om het profiel aan te vullen met de profiel status widget.
Tot slot: het is daarnaast een goed idee om nieuwe medewerkers een eigen plek in de kennisbank en groepen te geven!
Zo leren ze de organisatie razendsnel kennen en kunnen ze tijdens de onboarding vragen stellen aan de HR-kennishouders.